Voor je naar buiten gaat is het aantrekken van je schoenen de normaalste zaak van de wereld. Mankeer je iets aan je ogen? Dan breng je een bezoek aan de lokale opticien om jezelf een nieuwe hippe bril of een paar lenzen aan te laten meten. Voor ons is dat de normale gang van zaken. Het is onderdeel van onze basisbehoeften, net als voldoende eten en drinken. Maar hoe anders is dat in de armere landen?
Daar zijn deze dingen helemaal niet zo vanzelfsprekend.
Help kinderen in nood
De Amerikaanse reiziger Blake Mycoskie ontmoette in 2016 enkele kinderen in een dorp van Argentinië. Hij zag dat ze geen schoenen aan hadden en hun voeten zo onbeschermd waren voor de ruwe omgeving. Om deze kinderen te kunnen helpen richtte hij het bedrijf TOMS® op in 2006. Koop je van dit merk een paar nieuwe schoenen? Dan schenkt het bedrijf ook een paar schoenen aan een kind in nood. Hier komt dan ook de term One for One™ vandaan. Ben jij nog op zoek naar een paar nieuwe schoenen? Koop dan je nieuwe sneakers of laarsjes bij dit merk. Zo help je niet alleen jezelf, maar ook een ander. Iets teruggeven aan een persoon die er meer nood voor heeft is een prioriteit van de TOMS®.
Actief in meer dan 70 landen
Ondertussen heeft het bedrijf in totaal meer dan 86 miljoen schoenen gedoneerd aan kinderen in nood. Naast het weggeven produceert het bedrijf haar producten ook in dit gebied om lokale banen te creëren. Een optimale win-win situatie dus! Het personeel houdt daarnaast zelf actief toezicht op haar leveranciers en verkopers. Elk jaar wil het merk bijvoorbeeld van leveranciers weten of ze de wetten naleven die in dat land van toepassing zijn. Hiervoor zijn duidelijke richtlijnen opgesteld. Zo zijn ze zeker dat het verantwoordelijk ondernemen wordt uitgevoerd. De schoenen worden op dit moment gemaakt in China, Ethiopië en het al eerder genoemde Argentinië.
Verschillende producten
Het merk verkoopt naast schoenen ook (zonne)brillen, pantoffels, ballerina’s, sneakers en zelfs vegan schoenen. De Vegan collectie wordt uitsluitend gemaakt zonder dierlijke producten. Ook bij het samenstellen van de verpakkingen probeert men zo bewust mogelijk te produceren. Zo bestaande schoenendozen bijvoorbeeld voor 80% uit gerecycled afval. Ben jij een veganist of gewoon een natuurliefhebber en op zoek naar toffe schoenen? Dan is een bezoekje aan de website van TOMS™ zeker de moeite waard.
Het bedrijf richt zich overigens op alle doelgroepen. Van de allerkleinsten tot volwassen mannen, vrouwen en alles wat daartussenin zit.