Bomvolle winkelstraten, kassiers die langs alle kanten belaagd worden en klanten die zich als driftige hyena’s op kledingrekken storten. Black Friday is oorlog.
Toch is het vooruitzicht van een extra korting voor veel Vlamingen reden genoeg om naar het front te trekken.
Wil jij dit jaar beter gewapend zijn tegen de drukste dag van het jaar? Lees dan zeker verder want wij ontkrachten voor jou 5 courante Black Friday-mythes!
MYTHE #1: Je geniet enkel op vrijdag van super goedkope deals
Black Friday vindt traditioneel op de laatste vrijdag van de maand november plaats, meer bepaald een dag na Thanksgiving. Dit betekent echter niet dat je maar 24 uur de tijd hebt om te genieten van waanzinnige kortingen. Bij de meeste groothandels en ketens profiteer je het hele weekend door van knotsgekke kortingsacties. Besluit je online te kopen? Dan is de kans groot dat je zelfs tijdens de werkweek nog je voordeel kan doen.
MYTHE #2: Winkels bieden enkel goedkope producten aan
Het klopt dat winkels vaak producten aanbieden die doorgaans niet in magazines of folders opgenomen worden. Dit betekent evenwel niet dat deze artikelen goedkoop of van mindere kwaliteit zijn. Vaak betreft het items die nog veel in stock zijn of verouderde modellen. Maar daarnaast pakken ketens ook uit met gerichte acties op gloednieuwe artikelen. Nationale retailers en warenhuizen streven er immers naar om hun productnormen het hele jaar door te handhaven.
MYTHE #3: Het zijn de beste koopjes van het jaar
Dit is één van de grootste misvattingen. Reducties van 50 tot 70 % vind je ook terug tijdens de klassieke soldenperiode. Wel liggen de kortingen op nieuwe producten gemiddeld hoger tijdens het weekend van Black Friday, terwijl de soldenperiode zich meer toespitst op overtollige goederen. Anderzijds duren de solden een maand, waardoor je langer kan genieten van spectaculaire deals.
MYTHE #4: Winkels verhogen hun prijzen voorafgaand aan Black Friday
Het is een veelgehoorde klacht: winkels die naar aanloop van Black Friday hun prijzen systematisch verhogen om hierna uit te pakken met ongelooflijke kortingen. Prijsvergelijker Hardware.Info berekende echter dat de prijzen in de weken voordien zelfs dalen. Voor hun onderzoek beriepen zij zich op gegevens van meer dan 150 verschillende handelaars.
MYTHE #5: Als het niet geadverteerd wordt, is het geen Black Friday deal
De meeste kleine handelaars en lokale ketens hebben niet het budget of de ruimte om ieder afgeprijsd artikel te adverteren. Dit in tegenstelling tot multinationals als Amazon, Apple of Samsung. Maar vergis je niet, zelfs grote bedrijven leggen bewust de nadruk op artikels waarop de grootste kortingen van kracht zijn. Hierdoor loont het vaak de moeite om de winkelbediende aan te spreken of de producten online te kopen. Dan is er uiteraard geen twijfel of discussie mogelijk.
Wees je er ook van bewust dat detailhandelaars steeds de producten aanprijzen die hen het meeste winst opleveren. Het betekent dus niet dat als een bepaald product in de spotlight geplaatst wordt, dit daarom de best mogelijke deal is. Je kan daarom beter nogmaals een ommetje maken langs alle rekken.
Kan jij niet wachten op Black Friday 2019? Met deze tips en tricks ben jij alvast voldoende voorbereid op de volgende editie!